TES Logo Htal Negatiu

Vols rebre informació del TeS al teu correu? Subscriu-te fent clic aquí!

«Sempre he considerat qualsevol cosa que he escrit com una purga de l’esperit, una manera metafòrica d’explicar com visc, com veig el món i com imagino que els altres podrien veure'l».

Ronán Noone

Thirst és una obra lírica, colpidora i càusticament divertida.  Està ambientada a la cuina de la residència d’estiu de la  família Tyrone. Té com a teló de fons El llarg viatge del dia  cap a la nit, el monumental drama d’Eugene O’Neill sobre  un dia i una nit d’estiu de l’any 1912, en la vida de quatre  membres de la família Tyrone. 

Els personatges de Noone  —dues criades immigrants i un xofer— lluiten amb la  negació, la responsabilitat personal i el fracàs, mentre  busquen l’amor, la pertinença i el sentit de què vol dir  realment anomenar «casa nostra» algun lloc concret on  habitem.  

El dramaturg es planteja les dues obres —la seva i la  d’O’Neill— mantenint una ‘conversa’ entre elles, però els  espectadors no han d’estar familiaritzats amb el drama  d’O’Neill per comprendre l’obra. Assedegats és totalment  autònoma.  És la gran història inèdita dels irlandesos a Amèrica. Desenes  de milers de noies com la Bridget i la Cathleen provenen  del camp d’Irlanda, deixen les seves famílies per servir  sopars a les cases d’estiu de famílies riques com els Tyrone  o treballen en fàbriques.  No es poden quedar a casa seva, no tenen res. No volen  viure amb els seus pares i acabar com ells. Els agradaria  tenir una oportunitat i no tenen més remei que guanyar-se  la vida com sigui. No hi ha alternativa.  

Les protagonistes irlandeses d’Assedegats pateixen els  traumes, les contradiccions i les dificultats comparables  a les de molts immigrants de qualsevol indret del món  que es veuen obligats a allunyar-se de la seva terra empesos  per un afany de millora, per sortir de la precarietat de  les seves vides. Molts d’ells aconsegueixen una feina al país  d’acollida, poden viure dignament i ajudar la família que  han deixat enrere, però la integració emocional és molt  difícil: enyoren la terra que els ha vist néixer, els pares (o,  de vegades, els fills) que han hagut d’abandonar. Per molts  anys que passin sempre mantenen el desig del retorn a la  seva pàtria i no volen perdre els seus orígens. Però l’estatus  que han aconseguit en la seva nova vida els aferra al país  on han immigrat.  Segons Noone, «un dramaturg torna al lloc d’on va venir».